Dan pada Ramadhan itu ada Bekalan

August 30, 2009 at 7:09 am (B e r i n g a t)

Ambillah bekalan sebanyaknya, kerana pada Ramadhan itu ada bekalan.

Ramadhan ibarat sebuah kebun bunga yang semerbak baunya yang dilalui oleh muslimin tatkala ia mengharungi padang pasir kehidupan yang panas dan penuh keletihan. Persinggahan yang dinantikan. Persinggahan untuk mengumpul tenaga dan bekalan rohani.

Orang yang berpuasa menahan dorongan nafsu dan syahwatnya dari yang halal setiap hari sepanjang bulan Ramadhan. Yang demikian itu menolong dia menahan dirinya dari yang haram sepanjang hidup di segala tempat dan suasana.

Kalaulah kita mengetahui hikmah dan keistimewaan bulan Ramadhan, nescaya kita akan bercita-cita supaya sepanjang tahun menjadi bulan Ramadhan.(MM)

Advertisements

Permalink 1 Comment

Lessons From The Exam

July 3, 2008 at 10:26 pm (B e r i n g a t) ()

Alhamdulillah, akhirnya selesai jugak peperiksaan. Lega? Siapa tidak, terutama bgi mereka yang merasai peritnya study last minute seperti saya.

Sekarang masing-masing sibuk merancang untuk cuti. Andai tiada perancangan, sudah tentu cuti kali ini diisi dengan perkara-perkara yang lagho (sia-sia).

Namun dalam kita sibuk melihat kehadapan, merancang masa depan, tidak mahukah kita melihat kebelakang?

Satu persoalan: sepanjang musim peperiksaan ini, apa yang telah saya pelajari?

Mestilah ilmu perubatan!

Ya lah, selain itu?

Read the rest of this entry »

Permalink 7 Comments

Nasi jadi bubur…

June 28, 2008 at 5:42 am (B e r i n g a t, Cerpen) (, , )

“Maaaaddd…banguuunnn,” Kumim menjerit mengejutku dari muka pintu bilikku. Aku menggosok-gosok mataku yang tidak gatal itu sambil mengerling ke arah jam dinding yang terletak setentang dengan katilku. Pukul 7.30 pagi. “Aduss…buang tebiat ape si Kumim nih. Tak ada kerja lain ke nak kejut aku pagi-pagi buta ni…pak arab pon belom bangun lagi tau tak…,” aku bermonolog sendirian.

Read the rest of this entry »

Permalink Leave a Comment

imtihan…macam-macam boleh berlaku

June 20, 2008 at 4:33 pm (B e r i n g a t, s e m a s a) (, , )

“Aduh, yang aku tak bace tulah yang masuk.”

“Orang lain study ala kadar je, tapi yang diorang bace masuk.”

..kecewa~

Cuba bayangkan, setelah banyak mengulangkaji pelajaran, akhirnya bahagian yang kita tak baca itulah yang keluar dalam peperiksaan.

Yang menambahkan lagi sedihnya, orang lain study ala kadar je, tapi yang diorang bace masuk.

Penyelesaian disini mudah sahaja, ULANGKAJI SEMUA yang ada dalam silibus. Kalau dah baca semua, bagi je ape2 soalan, confirm boleh jawab.

Read the rest of this entry »

Permalink 8 Comments

Layakkah aku??

May 8, 2008 at 8:42 pm (B e r i n g a t, s e m a s a) (, , , )

Tarikh 14 mei tahun ini ..genap 60 tahun nagara haram Israel terbentuk. Israel, sebuah nagara yang cukup kecil dengan penduduk yang beberapa kerat, namun memberi pengaruh yang cukup besar kepada dunia. Dari kemajuan sains, teknologi hinggalah pengaruh politik dan penguasaan kerajaan. Segala tindakannya tidak mampu dibantah oleh sesiapa, hanya kutukan-kutukan dari negara-negara lain. PBB hanya mampu membuat kenyataan membidas tidakan musuh Allah ini.

Itu lah Israel..buat masa ini merekalah raja..

Mereka yang menentukan percaturan di dunia ini

Dimana pula umat Islam??

Read the rest of this entry »

Permalink 3 Comments

bodohkah aku?

May 1, 2008 at 2:11 pm (B e r i n g a t)

“Erm…siapa tu?”

“Siapa? Oh, dia tu lecturer Physiology kami. Ajar respiration.”

Lecturer merokok! Dia tak tahu ke yang merokok tu membahayakan kesihatan?”

“Dahlah dia seorang doktor. Sepatutnya dia lagi tahu dari kami.”

Ramai yang tidak boleh menerima kelakuan doktor sebegini. Mana tidaknya, seorang yang telah mempelajari, memahami, dan kini mengajar tentang bahayanya merokok, tetapi dalam masa yang sama dia juga merokok.

Kemana perginya ilmu dia? Apa tujuan sebenar dia menuntut ilmu?

Read the rest of this entry »

Permalink 11 Comments

Di mana ku letakkan diri ini?

April 29, 2008 at 5:54 pm (B e r i n g a t) (, , )

Firman Allah ;

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ

“Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)”

(ali-imran : 110)

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِين

“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)”

(fussilat : 33)

Kehadiranku ke kelas Psychology pagi tadi mengajarku satu perkara yang amat penting bagi seorang insan yang ingin berjaya di akhirat kelak. Kebiasaan subjek ini kurang diminati dan kelas juga akan kurang bilangan pelajar. Namun topik kali ini begitu menarik sekali minatku untuk fokus pada setiap bait-bait perkataan yang terlontar dari mulut Asst. Prof Nasr (pensyarah departmen psychology). Minggu ini kami belajar mengenai motivasi. Point pertama yang diketengahkan Dr Nasr, iaitu walaubagaimana kuat dan canggihnya enjin sesuatu kereta itu, jika tiada minyak(motivasi) maka kereta itu tidak akan bergerak. Manusia walau segagah mana pun dia, jika dia gagal dalam mencari motivasi hidup, maka dia tidak akan berdaya meneruskan hidup dan merasa hidup ini terlalu kosong. Namun manusia yang sering dimotivasikan oleh sesuatu akan jelas dan bertenaga dalam segala tindak-tanduknya.

Read the rest of this entry »

Permalink 1 Comment

Aku mempunyai tuhan

April 22, 2008 at 9:58 pm (B e r i n g a t)

SAMI YUSUF – ASMA ALLAH

Sesiapa yang mendengar nasyid ini pasti terpesona.

Indah bukan sahaja pada muziknya, tetapi juga pada liriknya.

Siapakah Tuhan yang begitu hebat, yang memiliki sifat-sifat terpuji ini?

Manusia mana yang mampu menolak pelawaan untuk menjadi hamba kepada Tuhan ini?

Bahkan sudah pasti terpanggil diri untuk berteduh dibawah lembayung rahmat-Nya.

Dialah Allah s.w.t.

ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها

“Hanya milik Allah asma-ul husna (iaitu nama-nama yang agung yang sesuai dengan sifat-sifat Allah), maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu”

al a’raaf : 180

Read the rest of this entry »

Permalink Leave a Comment

Hingga ke akhir hayat

April 18, 2008 at 7:42 pm (B e r i n g a t) (, )

Pertempuran merebut Kota Konstantinopel menyebabkan beliau cedera. Nafasnya panjang dan kencang. Kerinduan beliau untuk menemui Allah menjadikan beliau hilang sabar dengan detik-detik hidupnya yang berbaki. Komandan tentera, Yazid bin Mu’aawiyah, datang menjenguk beliau. Perihatinnya beliau terhadap salah seorang sahabat Rasulallah s.a.w, yang juga sahabat ayahnya.

“Apakah permintaan terakhirmu wahai Abu Ayub?” tanya Yazid.

***

Ya, inilah detik-detik terakhir kehidupan Abu Ayub Al-Ansori. Tuan rumah Rasulallah s.a.w ketika baginda sampai ke Madinah. Semenjak seruan jihad dilaungkan, beliau telah mengabadikan hidupnya untuk jihad yang suci ini. Tidak pernah beliau ketinggalan dalam menyertai perang bersama Rasulallah. Jiwa dan hartanya telah dijual untuk Allah s.w.t, sehingga beliau menjadi pejuang yang handal.

Read the rest of this entry »

Permalink 5 Comments

Sedarlah wahai diri!!

March 27, 2008 at 3:49 pm (B e r i n g a t) (, , )

وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ (٢٦)وَالَّذِينَ هُمْ مِنْ عَذَابِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ (٢٧)إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ (٢٨)

26. Dan mereka Yang percayakan hari Pembalasan (dengan mengerjakan amal-amal Yang soleh sebagai buktinya);

27. Dan mereka Yang cemas takut daripada ditimpa azab Tuhannya, –

28. Kerana Sesungguhnya azab Tuhan mereka, tidak patut (bagi seseorangpun) merasa aman terhadapnya;

(Al-maa’rij:26-28)

Hari silih berganti. Umur kita makin lama makin berkurang. Jika difikirkan kembali, sebenarnya telah banyak masa yang telah kita bazirkan. Masa-masa keemasan kita dibiarkan begitu sahaja tanpa diisi dengan amalan-amalan yang bermanfaat. Buktinya kita lihat masyarakat pada ketika ini. Jauh…terlalu jauh dengan hidayah Allah.

Read the rest of this entry »

Permalink Leave a Comment

Next page »